Close

Een Cisse vol hindernissen

Wie naaiend blogland een beetje volgt, kan al snel de indruk krijgen dat het er bij ons naaisters altijd perfect aan toe gaat. We zetten ons bij wijze van spreken achter ons naaimachien en op magische wijze rolt er enkele uurtjes later een pareltje vanonder de naald..
Niets is minder waar natuurlijk … en u raadt het al … daar gaat deze blogpost over.
 
Those who follow bloggers all over the world, can get the impression everything is aways sooo easy for us seamsters. We get behind the sewing machine and magically we end up with some stunning creations only a few hours later.
Nothing is less true of course that’s … as you already guessed … the topic of this blogpost.
 
 
Nooit eerder kwam ik er toe een patroon van Zonen09 uit te testen. Shame on me natuurlijk … maar wat wil je ook met al die mooie jurkjes-patronen. Maar nu ik voor Oona een schooltenue in uniformstof moet maken én een broek obligatoir was, kon ik natuurlijk niet aan de Cisse voorbij gaan.
 
Never before, I’ve sewn a Zonen09 pattern. But now I have to make Oona’s schooluniform and trousers were asked, I couldn’t let pass te opportunity te sew her a Cisse.
 
 
Het perfecte stofje voor m’n test-Cisse vond ik tussen de stofjes voor het naaiatelier van ons project Naag Taaba. Een soort canvas met een ruitjesmotief in een vintage stofje. En ja, …, wie vintage leest, leest ook synthetisch maar daar komen we straks op terug. Het in elkaar steken van de broek ging heel makkelijk. De broek, inclusief knoopsgat elastiek, zat in enkele uurtjes in elkaar. Maar toen begon de ellende …
 
Nog net voor de finale pas-sessie, wilde ik de broek nog eens mooi opstrijken. En ja, u raadt het al … dat kan al eens foutlopen bij een synthetisch stofje. Hoe het precies gebeurde, weet ik niet maar ik eindigde met een broekspijp waar een gat in gestreken was.
 
I found the perfect fabric for it in te sewing-class of our project. A canvas in a vintage version. And yes … vintage sometimes means synthetic fabric but I’ll come back on that a little later. The pattern was rather easy and I ended up wit a pair of pants really quick. But than all bad things started …
 
When the pants were finished, I decided to iron them one last time and yes … I ended up with a big hole in one of the legs.
 
Gelukkig was er stof genoeg voor een nieuw pand. Ik haalde de Cisse helemaal terug uit elkaar en plaatste er het nieuwe pand in. Eenmaal klaar was de magie er voor mij niet meer. Aan het patroon zal het niet gelegen hebben. De finale broek had niet de sprankel die er in m’n hoofd wel was.
Gelukkig kwam het met de echte uniform Cisse, na enkele aanpassingen aan de tailleband en de lengte wel helemaal goed. Maar op foto’s hiervan is het nog wachten tot Oona’s allereerste schooldag op 21 september. Spannend!
 
Luckily I had enough fabric to cut another ‘leg’. But once finished, the trousers didn’t have that magic spark. It surely wasn’t the pattern but the finished pants didn’t look like I’d hoped they would. Luckily the real uniform Cisse turned out really well after some little adaptations. But for those pictures, you’ll ave to wait till Oona’s very first schoolday on September 21th. Exciting!
 
 
 
Gele en roze paspel als afwerking.
Yellow and pink binding to finish the trousers.
 

 
 
 

0 thoughts on “Een Cisse vol hindernissen

  1. Mooie stof! En been there, done that, hoor. Ik maakte ooit een rokje voor Lilith uit een oud tafellaken, en wilde de naden mooi openstrijken. Weg rokje! 🙂 Gelukkig had ik, net als jij, stof genoeg om het opnieuw te doen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *